Terraforming Mars har ligget højt på listen over de bedste brætspil på BoardGameGeek i lang tid efterhånden. Brætspillet vandt også prisen som “Årets Kenderspil” ved Guldbrikken 2018 og har desuden mange andre priser med i baggagen. Vi vil gerne teste om spillet fra 2016 er så godt som det ser ud til på papiret.
Aldersgruppe
Tid pr. spil
Antal Spillere
Sprog
Kompleksitet
12+
90-180 min
1-5
Engelsk/Dansk
4/5
Det korte svar er: Ja. Terraforming Mars er et helt fantastisk spil med mange facetter og muligheder. Spillets brug af både kort, bræt og ressourcer, gør det tilstrækkeligt komplekst, uden at det tager overhånd. Spilguru anbefaler alle der kan lide brætspil, at prøve Terraforming Mars.
Læs mere om hvordan man spiller Terraforming Mars og bedømmelsen af spillet herunder.
Sådan spilles Terraforming Mars (Regler)
I Terraforming Mars er hver spiller en organisation, der sammen skal gøre mars beboeligt. Dog kæmper de samtidig om at få flest sejrspoint, der både kan opnås ved at hjælpe med processen, men også ved at udfører andre projekter for organisationen selv både på Mars og i rummet.
Målet med spillet
I Brætspillet skal den enkelte spiller styre en virksomhed eller organisation, og skal opnå flest point når spillet er slut. Dog skal spillerne sammen gøre Mars beboeligt. Dette sker ved at placere byer, plante skove, lave oceaner og øge temperaturen. Spilleren med flest point når Mars er koloniseret, vinder.
Brættet
Spillebrættet til Terraforming Mars indeholder flere elementer. Yderst er score-banen, kaldet Terraforming Rating (TR). I bunden ses milepæle og priser. Over og til højre for billedet af Mars, findes O2- og temperatur-måleren. Disse bruges til at holde styr på, hvor langt man er i processen. I midten findes Mars, der er delt ind i hexagoner. På hver hexagon, kan spillerene i løbet af spillet placerer brikker, der giver point, bonusser eller andre ting.
Generationer
Spillet spilles i såkaldte generationer. I hver generation skal man igennem 3 vigtige dele:
I Forskningsfasen trækker hver spiller 4 projektkort og kan vælge hvilke der købes for 3M€ stykket.
I Handlingsfasen kan hver spiller gøre to af følgende handlinger:
- Betale for et projektkort fra sin hånd eller et standardprojekt
- Købe en milepæl eller finansiere en pris
- Bruge en handling fra et blåt kort
- Bruge 8 plante-ressourcer på at bygge et grønt område på brættet
- Bruge 8 varme-ressourcer på at stige temperaturen
Kort og projekter
Spillerne kan får projektkort i løbet af spillet. Disse kan være bygge-, event- eller handlingskort. Kort kan gøre alverdens ting, lige fra at hæve ilt-niveauet eller temperaturen, til at stjæle fra en modspiller eller sætte ting på Mars.
De røde kort, er eventkort. Disse spilles og vendes derefter på hovedet og har ingen effekt.
De grønne er byggekort, der placeres med forsiden op foran spilleren. Symbolerne på disse kan bruges til at låse op for specifikke kort.
De blå er handlingskort, der gør spilleren i stand til at udfører én handling i hver generation, eller har permanente effekter.
Milepæle og Priser
Undervejs i spillet, kan spillerne vælge at købe en milepæl eller finansiere en pris.
Milepæle kan købes så snart spilleren har opnået det krævede. F.eks. skal man som “Mayor”, have mindst 3 byer. Hver milepæl koster 8M€ at købe og giver 5 point. Kun 3 milepæle kan købes i løbet af spillet (totalt).
Priserne skal finansieres (første koster 8M€, næste 14M€ og tredje 20M€) og giver point til den der har mest i en kategori. Et eksempel er “Banker”, som gives til den med højest M€-produktion når spillet er slut. Spilleren der finansiere en pris gambler altså, da en anden spiller godt kan ende med at have mest. Der kan maksimalt finansieres 3 priser. Vinderen af prisen får 5 point, og nummer 2 får 2 point.
Produktion
I slutningen af hver generation, får alle spillere fyldt deres ressourcer op. Strøm bliver først til varm. I spillerens personlige produktionstabel, holder man styr på, hvor meget man producerer pr. generation. Øverst ses penge-, stål- og titaniumproduktion. Pengeproduktionen lægges sammen med spillerens position på scorebanen. Stål og titanium kan bruges til at betale for “hus”- og “stjerne”-kort. Nederst ses produktionen af planter, strøm og varme. Spillerne tager nu ressourcekuber, der svarer til produktionen.
Spillets afslutning
Når alle 9 have er lagt på Mars, temperaturen er steget til +8 grader og ilt-niveauet er på 14% er spillet slut. Spillerne spiller den igangværende generation færdig. Herefter får spillerne mulighed for, på skift, at placere plante-felter på Mars, ved hjælp af planteressourcer. Herefter skal pointene tælles op.
Point fra milepæle og priser lægges oven i positionen på score-banen.
Hver plante-hexagon på brættet giver 1 point. Derudover giver byer point, afhængigt af hvor mange planter der er rundt om dem. Det vil sige en by med 4 planter omkring, giver 4 point (+ 4 point fra planterne selv).
Til sidst tælles point fra de lagte kort sammen og lægges til. Vinderen er den med flest point!
Bedømmelse af Terraforming Mars
Og nu til den helt store bedømmelse!
For at gøre det lettere at give spillene i vores anmeldeser en score, har vi skabt nogle kategorier. Dem kan du læse mere om her. I korte træk har vi 4 kategorier, der alle kan få mellem 0 og 5 stjerner: Tema, Gameplay, Genspilningsværdi og Kvalitet.
Mars-temaet i Terraforming Mars er godt gennemført og gennemtænkt helt fra starten af. Alle elementer og kort giver logisk mening og det forstærker temaet. Blandingen af interessenter øget også realismen, da der uden tvivl vil være både virksomheder og organisationer der vil kolonisere Mars. Spillets projekter tager udgangspunkt i ægte forskning og teknologi, hvilket kun er et plus.
Vi er vilde med temaet og derfor får brætspillet 4,5 ud af 5.
Generationerne i spillet er relativt nemme at forstå og fungerer rigtig godt. Muligheden for at vælge mellem flere kort i forskningsfasen gør, at man ikke er tvunget til få kort der ikke passer ind i planen. Det er også smart, at man kan vælge kun at gøre en handling i sin tur, da det nogle gange er en fordel at handle sidst. Det kan f.eks. være hvis man gerne vil opnå en bestemt bonus. Når man øger ilt, temperatur og placere hav, stiger både point og indtægt, og det er godt tænkt. Standardprojekterne man altid kan udfører, sikrer også at man ikke brænder inde med en hel stak guld i slutningen af spillet.
Derfor gives der top-point i gameplay.
Terraforming Mars kan spilles på så mange måder, at to spil aldrig er ens. De 12 organisationer man kan styre gør, at man skal være adaptiv og udnytte den man nu får tildelt. Man kan altså ikke finde en “gylden” formel og spille på samme måde hver gang. Der er også nok projektkort til, at ikke alle kommer i spil i hvert spil. Grundspillet kan udvides med “Corporate Era” kortene, der gør det nemmere at score point, uden at terraforme. Har man alligevel spillet meget, er der fem udvidelsespakker, der alle er værd at undersøge.
Brætspillet får derfor 4,5 stjerner i genspilningsværdi.
Den generelle kvalitet af komponenterne til brætspillet er som sådan fine nok. Kuberne der bruges som betalingsmiddel og spillerfarverne er rigtig flotte. Desværre bliver de bronze, sølv og guldfarvede hurtigt skadede i hjørnerne, så malingen falder af. Det er lidt en skam. Produktionstabellerne er også blot lavet af tyndt papir, og det er let at komme til at slå kuberne ud af position, så man glemmer hvor de lå. Brættet kan desværre også blive en smule medtaget i bøjning. Jeg synes dog at illustrationerne på både bræt, kasse og kort er flotte og passer godt til spillet.
Kvaliteten sniger sig op på 3 stjerner.
Fordele og ulemper
Fordele
+ Uendelige muligheder
+ Mange mulige strategier
+ Masser af indhold
+ Opbygning af en velsmurt maskine i produktionstabellen
+ God balance i spillet
+ Spænding til det sidste, da mange point er “skjulte”
Ulemper
– Tager lidt tid at lære
– Spil med mange spillere kan tage lang tid (3 timer) og bliver derved lidt langtrukket
– Lav påvirkning af held (kun korttræk)
Konklusion
Alt i alt handler Terraforming Mars mest om at optimere sit eget spil. De utallige måder at spille på gør spillet fantastisk, selvom man har spillet mange gange. Vi synes underholdningsværdien er helt i top, da hvert eneste spil er spændende.
Det er klart berettiget at Terraforming Mars får mange roser og ligger på 3. pladsen på BGG. Personligt elsker jeg at spille det, da to spil aldrig er ens! Alle jeg har spillet det med hidtil, synes også det er et godt spil.
Udvidelser til Terraforming Mars
Siden udgivelsen af Terraforming Mars, er der blevet udgivet intet mindre end 5 udvidelser. Alle (pånær Hellas og Elysium) har nye projektkort og organisationer. Vi har her listet dem ift. kompleksiteten de tilføjer.
- Hellas og Elysium – 2 nye spillebræt, med nye bonusser, milepæle og awards.
- Prelude – Giver hver spiller muligheden for at starte med flere ressourcer, så spillet kommer hurtigere i gang. Vi anbefaler denne udvidelse, da den kan gøre spilletiden lidt kortere og er nem at implementere.
- Venus Next – Tilføjer en masse nye kort samt Venus. Venus giver en ny global parameter der også kan stige som temperaturen, havene og O2-niveauet.
- Colonies – Denne udvidelse gør det muligt at kolonisere 11 planeter og måner i solsystemet. Kolonisere man en, får man en specifik bonus. Man kan også handle med kolonierne og få flere ressourcer på den måde. Colonies-udvidelsen er ret kompleks og anbefales ikke til begyndere.
- Turmoil – Udvidelsen her, tilføjer et politisk aspekt til Terraforming Mars. Udvidelsen tilføjer også globale events, der påvirker alle. Dem har man mulighed for at forberede sig på. Turmoil er meget kompleks og kræver at man er ekspert i grundspillet.
Vi anbefaler alle der har lyst til mere end hovedløs flytten med brikker, til at prøve Terraforming Mars mindst en gang. Kender du ingen der har spillet? Så kan det heldigvis også spilles online. Det er dog bedst i den fysiske udgave.
Har du prøvet Terraforming Mars og hvad synes du om det? Fortæl os det herunder i kommentarfeltet!
Jeg elsker selv at spille TM. Jeg spiller primært med Prelude også. Kommer der en anmeldelse af det?